mandag 12. september 2011

Hildes sekskantede betongheller

Har lenge tenkt jeg skulle ha noen tråkkheller mellom rosene i rosebedet mitt, slik at det er litt mer tilgjengelig. Jeg syntes betongheller ville passe bedre i hagen enn naturstein, men syntes kvadratiske heller ble rett og slett for firkantet. Jeg syslet med tanken om å støpe selv, men visste ikke helt hvordan jeg skulle gripe det an.

Da jeg så et innlegg på hagegal, hvor det ble lagt ut bilder av hjemmestøpte, runde betongheller, fikk jeg sparket bak jeg trengte for å komme i gang.  Jeg hadde et par gamle 6-kantede blomsterpotter, som jeg fant ut hadde helt riktig fasong og størrelse, og som jeg ville bruke som form.  To former var riktignok litt lite, men ved å lage en ekstra bunn, kunne jeg støpe i to etasjer, og derved være mer effektiv. Hellene ville riktignok få litt forskjellig størrelse, siden blomsterpottene skrånet innover, men jeg tenkte at dette bare ville gi litt ekstra liv.



Tørrbetong, B20 ble innkjøpt, og jeg fikk tips om å bruke hønsenetting som armering, slik at hellene ikke skulle sprekke. Noen hadde hvisket meg i øret at den store utfordringen var å få hellene ut av formene. Jeg tok derfor og klippet til tykk plast og la i bunnen og penslet deretter kantene med matolje.

Etter å ha lagt ut betongen i formene, pyntet jeg umiddelbart, med trykk og steiner, - passet på å trykke initialer og årstall på en av dem som "signatur".


Jeg lot de tørke minst to døgn før jeg tok de ut av formene,- og de løsnet lett som bare det.

Siden jeg bare får laget 4 heller om gangen er jeg ikke helt ferdig, men har lagt ut 4 stykker der jeg skal ha dem for å gi et inntrykk av hvordan det blir.

Jeg mangler bare en runde til med heller nå, så skal jeg legge alle på plass. Og til våren har jeg planer om å plante til med kryptimian rundt.

Hilsen Hilde





Dette innlegget er med i konkurransen "Byggverk i hagen" på Moseplassen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.